Proste Rozwiązanie radzi 🙂

hosting dla strony internetowej

Dobry hosting dla strony internetowej

Jeśli się przymierzasz do strony internetowej albo sklepu internetowego to zapewne gdzieś już słyszałeś termin serwer lub hosting dla strony internetowej. Mimo że te określenia pojawiają się bardzo często, to tak samo często spotykam się z pytaniami “co to właściwie jest ten hosting”. stony internetowe
Więc czym jest hosting? Jest to miejsce na serwerze, gdzie możesz:
  • umieścić stronę WWW w Internecie,
  • stworzyć skrzynki e-mail dla siebie i swoich pracowników,
  • przechowywać pliki i grafikę

hosting dla strony internetowej

01. Czym jest hosting?

Abyś lepiej to zrozumiał, to wyobrazisz sobie budowę domu. Ostatecznie strona internetowa to taki dom, do którego zapraszasz gości. W moim przykładzie hosting to ziemia, na której stawiasz dom. W zależności jaki chcesz mieć budynek, to kupujesz odpowiednio wielką działkę z dostosowanymi do swoich potrzeb parametrami. Tak też jest z hostingiem – to miejsca, w którym umieszczasz stronę lub sklep internetowy.

Hosting jest usługą subskrypcyjną, co oznacza, że wykupujesz ją na określony czas – najczęściej na rok. Jeżeli przegapisz termin płatności, to twoja strona przestanie działać. Najpierw dostawca hostingu ją tymczasowo wyłączy, aż ostatecznie całkowicie usunie. Dlatego dobrą praktyką jest zapisanie – na przykład w kalendarzu – daty zakupu aby później nie było niespodzianek. Choć duża część dostawców przypomina o wygasających terminach. Hosting do strony internetowej

hosting dla strony internetowej

02. O czym trzeba wiedzieć przed zakupem hostingu?

Warto zdawać sobie z sprawę z kilku rzeczy zanim wybierzesz usługodawcę. Niewłaściwy wybór może się na Tobie zemścić a przynajmniej narazić na różnego rodzaju zakłócenia twoją stronę internetową. A co to może być? Poniżej opisaliśmy kilka z nich, aby Cię przekonać, że naprawdę warto pochylić się nad tematem wyboru serwera nawet jeśli masz małą firmę z łódzkiego czy wielkopolskiego.

Wolne ładowanie strony

Wolne ładowanie strony, nie zawsze jest wynikiem braku lub niedostatecznej optymalizacji strony pod kątem szybkości. Czasami się zdarza, że firma hostingowa niewłaściwie zarządza serwerem, na przykład zakłada zbyt optymistyczne scenariusze tzw. oversellingu (sprzedawanie większych zasobów mocy serwera niż realnie posiadane) i strony działają wolno.
Oczywiście sprzedawanie większych zasobów czyli overselling jest dość powszechną praktyką, jednak właściciel musi postępować z głową i w oparciu o dobrze skonfigurowane limity serwera. Czyli limity ruchu na stronie.
W przypadku wolnego ładowania się strony liczby mówią same za siebie. Jak podaje lider branży marketingowej Kissmetric 40% osób opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. By lepiej zobrazować potencjalne straty Kissmetrics stworzył ciekawe porównanie. Jeśli sklep internetowy sprzedaje towaru za 100.000$ dziennie, to różnica w ładowaniu strony o 1 sekundę skutkuje obniżeniem sprzedaży o 2,5 miliona dolarów w ciągu roku!

Przerwa w działaniu

Może się zdarzyć tak, że twój sklep będzie niedostępny przez Internet. W takiej sytuacji nie tylko nie zarabiasz, bo klient nie może do niego wejść (więc nie kupuje a Ty nie sprzedajesz i czekasz jak usuną awarię). Okazuje się, że dłuższa przerwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut zmienia również postrzeganie sklepu przez klienta. W wyniku tego kupujący często uważa sklep za nieprofesjonalny. Tracisz zatem nie tylko aktualną sprzedaż, ale i przyszłego klienta. I to jest powód dla którego warto patrzeć na parametry niezawodności serwera.
Warto wiedzieć, że chwilowe przerwy w działaniu liczone w sekundach mogą się czasami zdarzyć w trakcie dnia, a w nocy niektóre firmy hostingowe prowadzą prace techniczne. Najważniejsze, aby w godzinach szczytu sklep funkcjonował poprawnie.

Niedziałający email

Według badania przedstawionego przez Econsultancy, 44% konsumentów wybiera e-mail jako kanał komunikacji. Prawdopodobnie z własnego doświadczenia wiesz, że  wielu klientów woli wysłać pytanie mailem niż zadzwonić. Przy okazji zdać sobie sprawę, że sama obsługa mialowa sklepu internetowego jest mniej problematyczna niż wsparcie na żywo „na słuchawce”. Skrzynka mailowa Twojego sklepu musi zatem działać sprawnie. Wyobraź sobie trzy sytuacje:
  • Klient pisze do Ciebie ale nie otrzymuje odpowiedzi, bo nie docierają do Ciebie jego maile.
  • Odpisujesz Klientowi, ale z powodu błędu Twojego serwera on nie otrzymuje Twojej odpowiedzi.
  • Klient pisze do Ciebie i otrzymuje automatyczną odpowiedź – błąd serwera.
Wszystkie trzy powyższe scenariusze są możliwe. A teraz pomyśl o konsekwencjach typu obdzwanianie klientów w celu ustalenia o co chodzi.., które wiadomości otrzymał a których nie.. Gdy taka awaria się zdarzy, może Cię czekać sporo dodatkowej pracy by to wszystko odkręcić. Lepiej tego uniknąć i zastanowić się zawczasu, jaki wybrać hosting do strony internetowej.

Problem z wtyczkami przez limity serwera

Duża część usługodawców nakłada na swoje serwery hostingowe limity bezpieczeństwa. Limity są punktem odniesienia, którego nie ma w przypadku ofert „bez limitów”. W tych drugich, w przypadku generowania zbyt dużego obciążenia na serwerze, Twoja umowa zostanie wypowiedziana na podstawie „łamania regulaminu fair-use”.
Lepiej gdy limity są przez firmę hostingową podane i możemy je porównać. Dzięki temu możemy również wybrać lepszą ofertę. W większości przypadków limity dotyczą wykorzystania czasu pracy procesora oraz pamięci RAM serwera. Zbyt niski limit na pamięć RAM utrudnia rozbudowę sklepu. Zapewne jako przedsiębiorca albo przyszły przedsiębiorca niezależnie czy jesteś z łódzkiego czy wielkopolskiego, chcesz aby twój biznes się rozwijał.

Nerwówka przez niskiej jakości support

Masz prawo nie znać się na administracji serwera. Z resztą część rzeczy nawet jak się na nich znać da się rozwiązać po stronie tylko usługodawcy. I dlatego obsługa klienta firmy hostingowej powinna służyć Ci pomocą w każdej nurtującej Cię sprawie. To, co szczególnie istotne, to aby wsparcie było świadczone szybko i sprawnie. Obsługa nie zawsze musi być telefoniczna, często jest mailowa lub odbywa się za pomocą formularza. Najgorsze, co może Ci się przytrafić, to niekompetentni ludzie po drugiej stronie. Ludzie, którzy do działu obsługi klienta w firmie hostingowej trafili z łapanki. Może się niestety zdarzyć, że będą mieli mniejszą wiedzę niż Ty sam.
Ostatnio niestety taka sytuacja nam się przydarzyła przy obsłudze jednego z klientów, który wykupił sobie usługę hostingu w firmie, która ma bardzo kiepskie wsparcie. Po pierwsze nie mogliśmy się dodzwonić do działu obsługi klienta, a jak już uzyskaliśmy kontakt… dowiedzieliśmy się, że nie ma pracownika i musimy poczekać. Po prostu koszmar…

Utrata danych​

Utrata danych też jest możliwa. Niestety nie wszystkie firmy posiadają odpowiednie procedury i sprzęt. W 2016 roku miała miejsce awaria hostingu 2be.pl, skutkująca utratą danych właścicieli stron i sklepów internetowych. W takim przypadku w praktyce wiele biznesów zakończyło swoją działalność, gdyż nie byli w stanie odtworzyć swoich sklepów, baz produktów, zamówień i klientów. Dlatego tak ważne są tak zwane backupy czyli kopie zapasowe, gdy wybierasz hosting do strony internetowej.

hosting dla strony internetowej

03. Jaki hosting wybrać? – rodzaje hostingu

hosting dla strony internetowej
Zakładam, że jesteś na początku drogi związanej z założeniem strony internetowej i masz niewielkie doświadczenie w tej dziedzinie. Zatem potrzebujesz hosting do strony internetowej, który będzie miał wygodny, funkcjonalny i intuicyjny panel obsługi serwera. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie dla Ciebie serwer współdzielony. To właśnie tę usługę najczęściej określa się mianem hostingu.
Serwer to taki komputer, który ma zainstalowany specjalny system operacyjny, zazwyczaj Linux. W momencie gdybyś miał całą taką maszynę do swojej dyspozycji, to mówimy o tzw. serwerze dedykowanym. Hosting do strony internetowej
Pojedynczy komputer, może być podzielony na serwery wirtualne (tzw. hosting www), serwery VPS lub stanowić część większej infrastruktury w przypadku rozwiązań hybrydowych. Hosting do strony internetowej

Wraz ze zwiększonym ruchem na sklepie czy większą liczbą produktów, zapotrzebowanie na moc będzie większe. Tak samo jak do edycji i obróbki filmów potrzebujesz mocnego komputera, tak samo dla powiększającego się sklepu internetowego będziesz potrzebować mocniejszego serwera.

Serwer dedykowany

Taki serwer może kosztować do 200 zł miesięcznie w górę. Nie jest to jednak jedyny koszt., bo dostajesz jedynie maszynę ze zdalnym dostępem. Musisz dodatkowo wykupić panel obsługi lub zatrudnić administratora serwera. Utrzymanie takiej infrastruktury jest bardzo kosztowne i obecnie ma sens głównie w przypadku naprawdę dużych sklepów internetowych.
W przypadku tego rozwiązania odpowiadasz za wszystko. Musisz skonfigurować maszynę sam pod swoje potrzeby. To Ty odpowiadasz za zabezpieczenie serwera przed hakerami, konfigurację usług typu FTP czy SSH.
Taki serwer nie jest więc dobry dla osoby która dopiero startuje.
+ duża moc
– wysoka cena
– trudny w obsłudze.
Przeznaczenie: bardzo duże sklepy z własną infrastrukturą i specjalistą.

Hosting współdzielony​

Jest to jedna maszyna podzielona między wielu współużytkowników. Wykupujesz na przykład 5GB, które stanowią jakiś ułamek zasobów serwera.
Hosting współdzielony ma ograniczony dostęp. Nie masz dostępu do maszyny ani do jej systemu operacyjnego – jak to było w przypadku serwera dedykowanego. Usługodawca dostarcza tylko usługę serwera www i poczty. Fizycznie serwer jest zarządzany przez firmę hostingową.
Jest to dobre rozwiązanie dla osób zaczynających lub też dla tych, których biznes nie potrzebuje mega mocy obliczeniowych. Ceny kształtują się od około 30 zł na miesiąc.

Do hostingu współdzielonego dostajesz panel administracyjny, z którego możesz zarządzać różnymi usługami. Nie jest to pełna administracja maszyną. W przypadku tego rozwiązania, możesz mieć na przykład takie usługi jak: 

  • instalacja nowego WordPressa
  • założenie nowej skrzynki e-mail
  • zmiana wersji PHP na serwerze
  • podpięcie certyfikatu SSL
  • itd.
Hosting współdzielony nie daje nam żadnych gwarantowanych zasobów. Jesteś ograniczony limitami wynikającymi z umowy. W praktyce możesz wykorzystać 100% mocy procesora ale przez ułamek sekundy, podobnie jak inny użytkownicy. Od odpowiedniej konfiguracji infrastruktury przez firmę hostingową zależy, czy strony klientów nie będą wzajemnie zakłócać swojego funkcjonowania.
– ograniczona wydajność         + umiarkowana cena         + łatwość użytkowania
Przeznaczenie: małe sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

VPS​

Rozwiązaniem pośrednim pod względem mocy i kosztów jest tak zwany VPS – czyli Virtual Private Server. W tym przypadku również jest dzielona maszyna, ale za pomocą specjalnego oprogramowania tworzy się wirtualne serwery. W wyniku tego masz dla siebie wirtualną maszynę.

Co więcej masz dostęp do systemu operacyjnego i wszystkich usług, tak jak w przypadku serwera dedykowanego. VPS ma gwarantowane zasoby. Przykładowo 8-rdzeniowy procesor zostaje podzielony na 8 kont VPS, gdzie każde z nich ma do dyspozycji 100% mocy jednego rdzenia.

+ umiarkowana moc                     + umiarkowana cena                  – łatwość użytkowania
Przeznaczenie: duże sklepy z własną infrastrukturą i specjalistą.

Hosting Elastyczny

Ciekawym rozwiązaniem z naszego rynku jest Hosting Elastyczny. Jest to usługa tradycyjnego hostingu współdzielonego. Masz standardowy panel serwera, możesz samodzielnie dokonywać prostych zmian w konfiguracji.
Ale w tym przypadku nie jesteś odpowiedzialny za infrastrukturę serwera, jak miało to miejsce w przypadku VPS czy serwera dedykowanego. Jaka jest zaleta tego rozwiązania? Jest ono bardzo skalowalne.

Hosting elastyczny, został zastosowany przez firmę dhosting. Ma zasoby zbliżone do VPS ale od strony użytkownika wygląda jak zwykły hosting współdzielony.

Hosting hybrydowy

Taką usługę oferuje firma progreso.pl. Jest to tradycyjny hosting z tą różnicą, że zasoby są gwarantowane. W skrócie w tym rozwiązaniu masz taką gwarancję zasobów jak dla VPS, ale w wersji dla hostingu współdzielonego.

+ łatwość zarządzania + gwarantowane zasoby – wysoka cena jak na oferowane możliwości

Przeznaczenie:
średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

hosting dla strony internetowej

04. Jakie parametry powinien mieć dobry hosting do strony internetowej?

Parametry podstawowe

Do działania sklepu lub strony internetowej potrzebujesz odpowiednich zasobów, tzw. „mocy”. Podobnie jak w komputerze, tak też na hosting do strony internetowej potrzebujesz:

  • procesora – na wykonywanie operacji
  • pamięci RAM – jako pamięci roboczej dla wykonywanych działań
  • przestrzeni dyskowej – na pliki twojego sklepu,
  • bazę danych,
  • oprogramowania – zainstalowanego serwera PHP

Te wszystkie wymienione parametry są zazwyczaj dostępne u usługodawcy. Przy zakupie hostingu, powinieneś mieć je wszystkie wymienione w specyfikacji serwera.

Wykorzystanie procesora

Czasami w specyfikacji możesz znaleźć informację typu „maksymalne obciążenie procesora na dobę”. Jest to dana trudna do zweryfikowania, bo zależy ona od tego jaki procesor jest zamontowany w danej maszynie. A o procesorach raczej się nie wspomina. Zatem traktuj te wartości szacunkowo. Nie może to być główny parametr do podjęcia decyzji, jaki hosting wybrać. Przy tym parametrze warto poczytać opinie użytkowników czy hosting „nie muli”.

Dostępna pamięć RAM

Na ten parametr trzeba zwrócić szczególną uwagę. Minimalnym sensownym limitem pamięci dla konta hostingowego, jaki powinieneś brać pod uwagę, to 256MB. W naszej pracy zauważyliśmym, że czasami 128MB jest niewystarczające. Niektóre sklepy naszych klientów, które mają wtyczki do WordPress takie jak Ceneo – WooCommerce czy Allegro – WooCommerce przetwarzają sporo danych, zwłaszcza przy dużej liczbie produktów w sklepie. Zbyt niska ilość pamięci nie pozwala im na wykonanie swoich zadań. Pamięć RAM zatem to jeden z parametrów, który powinieneś wziąć wybierając hosting.

Baza danych a dokładnie ich liczba

Jeśli twoja strona ma być oparta na systemie zarządzania treścią potrzebujesz tzw. bazy danych. To taki dodatkowy koszyk, w którym będą przechowywane informacje. Zazwyczaj w cenie hostingu jest wliczona baza danych. Zwróć jednak uwagę, ile takich baz danych możesz utworzyć w ramach zakupionej usługi. Jedna baza = jedna strona.

Kiedy zamierzasz mieć jedną stronę to jedna baza wystarczy ale jeśli masz w planach mieć więcej niż tę jedną stronę, to przyda się więcej baz.

Przestrzeń dyskowa

Pojemność konta wiąże się z tym, ile danych możemy na nim przechować. Ten parametr, jest tym na który najczęściej zwraca się uwagę. O ile nie stawiasz internetowej platformy o skomplikowanym działaniu, wielkość serwera wcale nie musi być pokaźna. Przy zwykłej stronie firmowej wystarczy najmniejszy dostępny serwer, przy blogu – co najwyżej średni.

Jeśli dopiero uruchamiasz swój sklep z około 10-50 produktami i nie spodziewasz się z początku dużej sprzedaży, to pojemność konta rzędu 10-20GB będzie dla Ciebie wystarczająca.

Większość firm hostingowych umożliwia zwiększenie przestrzeni konta w razie potrzeby poprzez migrację do wyższego pakietu.

Możliwości serwera PHP

Przy tym parametrze, gdy chcemy wybrać hosting do strony internetowej, większych problemów nie ma, bo większość polskich firm hostingowych oferuje PHP w najnowszych wersjach, aczkolwiek nie każda daje możliwość samodzielnej zmiany tej wersji w ramach konta. Opcja samodzielnej zmiany się przydaje. Przykładowo wersje 5.x, a 7 PHP diametralnie różnią się pod względem wydajności. Czasami z różnych względów istnieje potrzeba zmiany wersji oprogramowania. Zatem również warto zwrócić uwagę na ten parametr.

Kopie zapasowe

To dość istotne aby dostawca oferował tak zwane backupy. W większości przypadków, taka usługa jest. Ale warto się jej bliżej przyjrzeć. Backupy oferowane przez hostingodawców są przeważnie przechowywane w ramach tego samego serwera, na którym jest postawiona także strona. Jeżeli zatem serwer będzie miał problemy, twoja kopia zapasowa również. Dlatego mimo wszystko zadbaj o dysk zewnętrzny, jak choćby Dropbox czy Google Drive, na którym będziesz przechowywać backup swojej strony. Wtedy w ramach awarii będziesz mógł prawie od ręki przywrócić stronę lub sklep.

Transfer z/do serwisu

Użytkownicy, którzy łączą się z twoją stroną internetową generują ruch. Ty również go generujesz, przykładowo wgrywając zdjęcia produktów przez panel WordPressa. Hosting współdzielony limituje ten ruch. Może być to limit na przykład 100 GB miesięcznie. Oznacza to, że jeśli na stronie Twojego produktu znajduje się 5 zdjęć, a każde waży po 200kB, to w ciągu miesiąca taką pojedynczą stronę może odwiedzić 100.000 osób.

Pamiętaj, aby dbać o wagę zdjęć! Niekoniecznie z powodu generowanego transferu (ten w wielu ofertach jest nielimitowany). Waga plików na stronie ma wpływ na szybkość jej ładowania, a to przekłada się na komfort korzystania ze sklepu oraz pozycję w Google!

uff, to już koniec technikaliów!

hosting dla strony internetowej

05. Jaki hosting dla strony internetowej wybrać?

Nie podam jednoznacznej odpowiedzi 🙂 Nie podam również w artykule firm, które osobiście bym poleciał, które znam. Chciałabym pod tym wpisem rozpocząć dyskusję. Zapraszam nie tylko Ciebie, czytelniku, ale i osoby reprezentujące konkretne firmy hostingowe.

Korzystasz z hosting do strony internetowej i jesteś zadowolony? Napisz o nim. Reprezentujesz firmę hostingową? Napisz o swojej ofercie. Zastanawiasz się, jaki hosting wybrać? Napisz o swoich wątpliwościach.

Mamy nadzieję, że temat serwera nie będzie Ci się śnił po nocach. Nie będziemy zachęcali Cię do zakupu od konkretnych dostawców, ale z wiedzą, którą już posiadasz, możesz sprawdzić ofertę takich usługodawców jak hekko.pl, zenbox.pl, dhosting.pl, smarthost.pl, hostido.pl

Możesz się też zainteresować