Dla każdego biznesu bardzo ważne jest aby pojawić się w Internecie. Obecnie, nastały takie czasy, że większość klientów gdy nie może znaleźć firmy w sieci to stosuje zero-jedynkową zasadę – czyli firma nie ma strony, czyli w ogóle nie istnieje. Gros przedsiębiorców zaczyna zdawać sobie z tego sprawę i zaczyna myśleć ile taka strona może kosztować.
Jeśli to czytasz to zapewne już dobrze o tym wiesz, że czasy wizytówek minęły!
Zatem czas się zastanowić nad tematem strony internetowej (albo sklepu internetowego) i wysłać pytania odnośnie projektu i wybrać informatyka, który zrobi dla Ciebie stronę i pomoże odnaleźć się w nowych narzędziach.
Dobrze, ale jak przygotować się do rozmowy i uzyskać wstępną wycenę? aby wycena strony internetowej odpowiadała twojemu biznesowi i twoim potrzebom?
Oczywiście jeśli strona ma być tylko “ogłoszeniowa” to możesz utworzyć fanpage’a Twojej firmy na Facebooku. Tu klient znajdzie wszystkie przydatne informacje czyli: zdjęcia, usługi i cenniki. Ale jeśli myślisz o swoim biznesie a co za tym idzie również stronie www poważnie i chcesz aby wykonywała za Ciebie część pracy na początku potrzebujesz zadać sobie podstawowe pytanie: jaką wartość moja strona daje mojemu klientowi? albo co klient ma dostać wchodząc na moją stronę internetową?
Na przykład, tworząc tego bloga, na którym teraz jesteś, moim założeniem było (i jest) abyś wyniósł przydatną wiedzę na tematy związane z projektowaniem stron www, marketingiem, seo.
Wartość to jest coś, co otrzymuje klient – na przykład wiedza, inspiracja. Funkcja to element strony, który pozwala Twojemu klientowi uzyskać tą wartość. Możliwości jest całkiem dużo. Poniżej są zamieszczone przykłady połączenia wartości z funkcjami. Zaczynając od wartości przechodzisz do odpowiednich funkcji, a to pierwszy element, o którym będziesz rozmawiał z informatykiem i od którego zależy wycena strony internetowej.
“Potrzeby klienta” i tutaj się zaczyna. Im lepiej i dokładniej określisz swojego idealnego klienta, tym lepiej dobierzesz funkcje na swojej stronie. A dzięki temu łatwiej przyciągniesz i dłużej zatrzymasz potencjalnych zainteresowanych twoimi usługami czy produktami.
Jeśli masz trudność z przełożeniem wartości na funkcje – powinien pomóc Ci w tym wykonawca strony internetowej. Ale zanim przystąpisz do dyskusji z informatykiem najpierw potrzebujesz znać profil twojego idealnego klienta i jego potrzeby, do których będziesz się odwoływać w swojej witrynie. Te informacje będą także potrzebne do ustalenia stylu i elementów graficznych strony.
Jak wcześniej było napisane – strona ma odpowiadać potrzebom Twojego klienta. Ale również i odpowiadać na Twoje. Pomyśl co w obsłudze strony może być dla Ciebie najbardziej trudne albo najbardziej czasochłonne. To są obszary, które warto usprawnić.
Przykład? Możesz dostawać od klientów (a raczej potencjalnie zainteresowanych) wiele podobnych pytań z czego tylko niewielki procent z tego kończy się sprzedażą. W takiej sytuacji warto aby na witrynie pojawiło się FAQ (czyli najczęściej zadawane pytania). Możesz też pomyśleć nad filmikiem z instruktażem. Dzięki temu zaoszczędzisz czas na rozmowy, które i tak nie prowadzą sprzedaży.
Ważnym krokiem będzie zgromadzenie różnych grafik, którymi dysponujesz. Mogą być to twoje zdjęcia biznesowe, wideo, informacje na temat krojów czcionki oraz kolorystyki, ilustracje lub wcześniej zakupione zdjęcia stockowe. Wprawdzie słyszy się o odchodzeniu od drętwych stockowych grafik ale nikt nie powiedział o potrzebie z nich rezygnowania. Przy tworzeniu nowej strony internetowej często proponujemy grafiki będące naszą wizją zdjęcia stockowego. Po dodaniu autorskich elementów nie widzimy już oryginału, ale element całości strony. Umiejętnie wykorzystane zdjęcie komercyjne może zdecydowanie działać na Twoją korzyść.
“Ale jak? To ja mam mieć już całą treść na stronę?” Kto już wypowiedział takie zdanie? Ja je słyszę bardzo często i moja odpowiedź jest zawsze taka sama: nie całość ale przynajmniej zarys całości.
Dobrze opracowane i angażujące treści to ogromne wyzwanie. Kiedy zaczniesz robić zarys to szybko się zorientujesz czy potrzebujesz pomocy copywritera i uwzględnisz tę inwestycję w budżecie. Pisanie tekstów na stronę internetową jest normalną usługą, którą możesz znaleźć między innymi u nas.
Wycena strony internetowej to tylko jeden z Twoich kosztów. Jeśli okaże się, że twoje treści mają mało wartości do przekazania klientowi warto w takiej sytuacji wrócić do punktu wyjścia. A następnie ponownie przemyśleć wartości jakie chcesz dostarczać za pośrednictwem tekstu.
Ostatnim elementem, który możesz przygotować to plik z inspiracjami do projektu. Jest to szczególnie przydatne, kiedy nie masz ściśle określonego stylu a jedynie twórca strony, może się opierać na logo. Dzięki temu naprowadzić wykonawcę na swoje preferencje.
A co w takim pliku może się znajdować? Na przykład kolory które Ci się podobają, linki do stron, na których chcesz się wzorować. Albo zupełnie odwrotnie – linki do stron, które kompletnie nie odpowiadają twoim potrzebom i chcesz podobnych elementów unikać.
Teczka z pomysłami – to “narzędzie”, z którym możesz pracować wraz z projektantem strony. Twórca spojrzy na materiały przez pryzmat przedstawionych przez Ciebie informacji o profilu Twojego idealnego klienta i jego potrzeb.
To jest etap, w którym nowa szata graficzna będzie dopasowana do strategii marki i Twoich celów biznesowych. W efekcie będzie to trwałe rozwiązanie, a wyglądu strony nie będzie trzeba zmieniać z nadejściem nowej mody w grafice. Nasi klienci bardzo sobie cenią możliwość przedyskutowania swoich pomysłów i dzięki temu unikamy kolejnych poprawek.